0013 - Neratov

Vážemí přátelé,

dnešní výlet je opět z pohledu dopravy "nekomplikovaný", ze Zlína na start i cíl vedou přímé autobusové linky. Na start nás přepraví autobusová linka Zlín - Vsetín - přes Valašskou Polanku. Vystoupíme už mimo civilizaci - uprostřed lesů na zastávce Prlov-Neratov, rozcestí.

U zastávky je turistický rozcestník, budeme následovat zelenou turistickou značku směrem na Trůbiska. Cesta vede po pohodlné asfaltce - manipulační cesta pro lesáky a nedalekou pilu, jejímž areálem budeme procházet. Trasa tady vede pohodlně údolím proti proudu potoka, míjíme několik rybníků a lesních retenčních nádrží, řada okolních luk je poměrně dost podmáčená a vytváří tak specifické prostředí pro výskyt zajímavých živočišných druhů.

Po necelých třech kilometrech přicházíme k objektu starého loveckého zámečku Trůbiska. Dnes patří objekt myslivcům a slouží mimo jiné pro pořádání akcí. U zámečku je další turistický rozcestník. My tentokrát opustíme zelenou značku a odbočíme doleva po žluté a modré značce k Oběšenému. Nebojte se, nejde ani o dům hrůzy, ani o hospodu se svérázným majitelem, jde jen o název dalšího turistického rozcestníku na trase. Od zámečku tedy opustíme asfaltovou cestu jako poslední výdobytek civilizace a k Oběšenému postupujeme už po lesní cestě - a pěkně do kopce.( vzdálenost zhruba 1,5 km, nastoupaných 160 metrů). Rozcestník U oběšeného je na hřebenu, modrá značka nás opouští směrem doleva na Lužnou, my se budeme budeme držet žluté značky vpravo.Po chvíli se zleva připojuje značená cyklotrasa.5117. Mluvím o tom proto, že pokud nemáte zájem jít se podívat na skalní útvary Lačnovských skal, můžete využít cyklotrasu a cestu na Vařákovy paseky si zkrátit použítí cyklotrasy. Pokud by vás Lačnovské skály přece jen zajímaly - držte se žluté značky až k rozcestí Láz, kde se značka napojuje na modrou turistickou značku. Žlutá s modrou pokračují od rozcestí doprava, žlutá zhruba po 300 metrech odbočuje vlevo a pokračuje k Lačnovským skalám. Po jejich prohlídce je zapotřebí vrátit se zpět na modrou hřebenovku a směrem doleva pokračovat na Vařákovy paseky.

Samotné Vařákovy paseky jsou jednou z řady pasekářských osad, které byly na konci druhé světové války německými jednotkami "odměněny" za spolupráci s partyzány (ať už se jednalo o spolupráci skutečnou nebo domnělou). Dnes tady najdete jen rozsáhlou opuštěnou louku, několik starých stromů, památník  a pár pamětních cedulí. V nedalekém Lačnově je nově vybudován památník - malý skanzen - kde jsou postaveny repliky stavení z Vařákových pasek. Ale ještě jedna zajímavost - o výskytu šafránu bělokvětého v nedalekém Lačnově se obecně ví (a nájezdy turistů v období květu této půvabné rostliny už přestávají být snesitelné). Ale tady nahoře na Vařákových pasekách se vyskytuje také - v o něco menším množství, není tolik soustředěn na malém prostoru - zato je tady pravděpodobné, že si s dalšími zájemci nebudete šlapat po hlavách.

Z Vařákových pasek pokračujeme po modré hřebenovce směrem k rozcestí Pod Sveradovem. Po pár metrech opouštíme louku a vstupujeme do lesa, zhruba po půl kilometru míjíme telekomunikační věž a od ní už pokračujeme po štěrkové manipulační cestě až do sedla Bařinka. Tady se mimo jiné zprava vynoží zelená turistická značka od záměčku Trůbiska. tady máme možnost rozhodnout se, zda do cíle v Pozděchově použijeme naučnou stezku Vařákovy paseky (potom bychom na ni odbočili už tady v sedle Bařinka), nebo zda si maličko trasu protáhneme stále po hřebenu po modré až k rozcestníku Pod Svedarovem. Mimochodem - u tohoto rozcestníku hledejte směrovky k prameni Vláry - krom toho že tento pramínek bude zanedlouho napájet nově budovanou přehradu u Vlachovic, jedná se o jeden z mála vodních toků, který pramení na našem území a odtéká na Slovensko. (k dalším podobným patří například Myjava v masivu Velké Javořiny, několik potůčků v oblasti Sidonie a Střelné a potom toky v Jablunkovském průsmyku - ale žádný z nich není už tak vydatný jako Vlára).

No a od rozcestí Pod Sveradovem už následuje po žluté značce sestup do našeho dnešního cíle v v Pozděchově na autobus, který nás odveze nazpět domů. Délka základní popsané trasy představuje přiblížně 12 kilometrů, pokud jste si udělali odbočku na Lačnovské skály nebo k prameni Vláry, potom nějaký metr bude navíc :-)

Upozornění: - uvedené informace o dopravním spojení a zejména časech odjezdu se mohou měnit. Před výletem si je musíte ověřit.

Soubor GPX s trasou pro vaši navigaci si můžete stáhnout zde .